Badan Bertindak Mahasiswa Negara

Kebangkitan Mahasiswa Memimpin Perubahan

  • Subscribe

  • BBMN

    Badan Bertindak Mahasiswa Negara (BBMN) ditubuhkan pada tahun 1986 idea daripada Prof. Dr Zulkifli Yaakob. Sejak penubuhannya, BBMN menjadi medan perhimpunan YDP MPP universiti diseluruh negara. Kini walaupun kampus-kampus dimanipulasi oleh puak aspirasi, namun begitu BBMN terus bergerak dimana ianya menjadi medan berkumpulnya ahli Majlis Perwakilan Mahasiswa yang mewakili Pro-Mahasiswa di seluruh negara.

AUKU : 2R ‘RETORIK ATAU REALITI’

Posted by bbmn on August 6, 2008

Menteri Pengajian Tinggi telah mengumumkan akan membuat pindaan baru terhadap Akta Universiti Kolej Universiti (AUKU) 1971 berhubung dengan jemputan wakil pemimpin parti politik dan juga perkara mengenai penglibatan mahasiswa di dalam organisasi luar yang tidak terlibat dengan politik. Pada hemat saya, pindaan ini merupakan tindakan berhati-hati kerajaan pusat agar pihak mereka tidak menjadi mangsa AUKU sepertimana mereka menjadikan mahasiswa yang dilabel pembangkang sebagai mangsa AUKU sekarang ini, sekiranya Pakatan Rakyat (PR) benar-benar dapat mengambil-alih kerajaan Malaysia menjelang 16 September kelak.

Berdasarkan senario tersebut, saya dapat merasakan kerajaan sekarang sudah bersedia untuk menjadi pembangkang. Mereka cukup risau sekiranya AUKU tidak sempat dipinda sebelum PR merampas takhta pemerintahan kerajaan sekarang, kerana AUKU mungkin akan dimanipulasi oleh kerajaan PR pula untuk menyekat gerakan politik ke dalam kampus suatu hari nanti. Tambahan pula mahasiswa pro-aspirasi yang mereka kaderkan tidak mampu menjadi front-liner untuk berdepan dengan akta-akta yang mereka reka sendiri berbanding mahasiswa yang tidak sehaluan dengan mereka seperti pro-mahasiswa yang lebih kritis pemikiran mereka. Lihat sahaja performance MPP/MPM yang dipimpin oleh golongan aspirasi, sangat mengecewakan. Hiburan didaulatkan kebajikan ditalkinkan.

Apatah lagi semasa AUKU di tangan mereka pun, ramai kader-kader mereka gagal mempertahankan diri apabila berhadapan dengan mahasiswa yang tidak sealiran idealisme dengan mereka, walaupun mereka rasakan AUKU dapat menolong mereka melenyapkan mahasiswa kononnya pembangkang. Saya sangat berharap agar suara mahasiswa diberi ruang sepenuhnya, bukannya disekat dengan mewujudkan berbagai-bagai akta yang tidak masuk akal. Tindakan ini sudah pasti akan menyusahkan pembangunan nilai mahasiswa. Sama ada pindaan ini suatu sandiwara politik atau realisme politik yang bakal menjadi realiti atau retorik sahaja, saya optimis mahasiswa sudah pun bersedia dengan revolusi yang bakal berlaku. Pedihnya hati tatkala dipermainkan sebegini. Selamat datang Malaysia Baru!

Oleh:-
Mursidi Amat
http://www.musliminmukhlisin.blogspot.com/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: